Turnéförutsättningar

En turné är alltid en unik upplevelse, men nedan har vi samlat några grundförutsättningar som gäller för turné med Dansnät Sverige. För dig som har bekräftad turné är det extra viktigt att noggrant läsa vilka förutsättningar som gäller.

TURNÉPLANERING
KONTRAKT
GAGE OCH ERSÄTTNING
RÄTTIGHETER
RESOR
HOTELL
MARKNADSFÖRING
RIDER
TEKNISK PERSONAL
ARBETSTIDSPLANERING
TEKNISK UTRUSTNING
TEKNIKTRANSPORT
SCENER
KONTAKTPERSONER – KONTOR

 

TURNÉPLANERING

Dansnät Sveriges kontor planerar turnén efter de perioder kompaniet uppgivit som möjliga. Vi arbetar med sammanhängande turnéperioder för att hålla kostnaderna nere både för kompani och arrangörer.

Förslag på logistik samt rese- och hotellplanering tas fram av Dansnät Sveriges kontor och skickas till kompaniet för påseende. Eventuella synpunkter och reseönskemål bör vara Dansnät Sveriges kontor tillhanda inom ett par veckor efter kompaniet har fått bilagorna för påsyn, detta för att minimera extrakostnader för arrangörer och kompani.

KONTRAKT

Kontrakt skrivs mellan kompani och de parter i Dansnät Sverige som presenterar föreställningen. Observera att kompaniet måste inneha F-skattsedel eller representeras av juridisk person. Kontraktet tas fram av Dansnät Sveriges kontor.

Tre månader före och en månad efter speltillfället äger kompaniet inte rätt att utan arrangörens medgivande åta uppdrag för annan arrangör/organisation i arrangörens region. Om kompaniet åtar sig uppdrag i regionen, utanför dessa tre månader, men under intilliggande säsonger, önskar Dansnät Sverige få information om detta, så att eventuell marknadsinsatser kan samköras.

GAGER OCH ERSÄTTNING

Gage utbetalas av respektive arrangör enligt kontrakt och på faktura från kompaniet.
Observera att det inte är möjligt att förhandla upp gaget efter att turnébeslut är taget.

Dansnät Sverige anställer inte turnerande personal utan kompaniet är arbetsgivare/uppdragsgivare åt det turnerande teamet.
Kompaniet ansvarar för personalkostnaderna under hela turnéperioden (inte bara speldagar) så bra att tänka på är att det ofta, beroende på scentillgänglighet och produktionens förutsättningar, tillkommer en resdag och eventuell byggdag för varje speltillfälle.
Viktigt att komma ihåg är också att kompaniets tekniska kontaktperson behöver vara tillgänglig för planering redan när turnén läggs och att kostnaden för den tekniska kontaktpersonen tillfaller kompaniet.

Dansnät Sverige betalar kostnadstäckning för skattefritt traktamente (se Skatteverkets hemsida för mer information).
Kompaniet fakturerar traktamentsersättning samt gage efter genomförd spelning. Kompaniet ansvarar därmed för att den turnerande personalen erhåller traktamenten. 

rättigheter

Alla rättigheter, inklusive musikrättigheter, rättigheter för ljus, koreografi och scenografi med fler, ska vara lösta av det ansökande kompaniet. Kostnader för detta ska ingå i gaget.

Likaväl ska rättigheter att använda fotografier och trailers vara lösta mellan kompani och fotograf. Eventuella kostnader för detta ska ingå i gaget.

RESOR

Resor till och från spelorten bokas och betalas av respektive arrangör, inga resor bokas av kontoret.
Det är tåg som gäller utom till och från Umeå och Norrbotten då flyg bokas.

HOTELL

Hotell bokas och betalas av arrangören på orten. Särskilda krav på hotellrum måste tas med Dansnät Sveriges kontor i god tid.
 

MARKNADSFÖRING

Marknadsföringen handhas av varje lokal arrangör. För att de ska kunna göra ett bra arbete behöver vi i god tid tillgång till pressbilder och informativa texter om kompaniet, koreografen och den aktuella föreställningen.

Högupplösta bilder (minst 1 MB), texter och om möjligt, film för webbsidor ska vara Dansnät Sveriges producent till handa senast i februari för höstturné och augusti för vårturné.

RIDER

Teknisk rider ska bifogas ansökan. Om det inte är möjligt, ska den inkomma snarast möjligt efter besked att turné ska genomföras. Den tekniska ridern är nödvändig för de fortsatta diskussionerna kring den tekniska genomföringen av er turné. Ridern skall innehålla:

  • utrustningsbehov (ljud-ljus-scen)
  • scen och ljusritning
  • arbetstidsschema med uppgift om personalbehov
  • önskemål om antal loger
  • behov av tvättmöjligheter
  • behov av studio eller motsvarande
  • namn och telefonnummer till gruppens tekniskt ansvarige samt till gruppens producent.

TEKNISK PERSONAL

Kompaniet måste ha egen teknisk personal för turnén. Kompaniets tekniker ska vara väl insatt i föreställningens tekniska behov och kunna vägleda det tekniska arbetet på scenerna. Kompaniets tekniker behöver finnas tillgänglig för teknisk planering av turnén från det att föreställningen har blivit vald för turné.

Scenerna håller med minst två tekniker med kompetens inom både ljus, ljud och scenteknik samt god kännedom om och tillgång till alla nödvändiga lokaler under hela bygget. Därtill två bygghjälpare i tre timmar vid inlast, byggstart samt vid riv och utlastning om behov föreligger. Om föreställningsbygget har ett annat personalbehov skall detta meddelas Dansnät Sveriges tekniske koordinator. Flera av scenerna hyr in den tekniska personalen per timme, därför är det viktigt att följa den överenskomna byggtiden.

 

ARBETSTIDSPLANERING

Dansnät Sveriges turnéplanering tar hänsyn till arbetstid, dygns- och veckovila för kompaniets tekniker, vilket band kan leda till längre turnéer. Önskar kompaniet komprimera turnéperioden är det av vikt att kompaniet möjliggör för goda arbetsförhållanden för den tekniska personalen.

Arbetstidsschema bör finnas med i den tekniska ridern, men justeras tillsammans med respektive scens tekniker. Schemat ligger till grund för både turnéläggningen och lokal planering på varje scen. Den slutgiltiga planeringen av personal och arbetstider ska ta hänsyn till de lokala förutsättningarna och ska ske i kontakt mellan gruppens och scenens tekniker. För vissa scener är det avgörande att det sker senast 4 veckor innan vistelsen vid scenen, huvudsakligen på grund av lokala och fackliga arbetstidsavtal rörande schemaläggning.

Observera att det är allt för vanligt att det begärs mer tid och personal från scenen än vad som behövs, vilket medför att arrangören tvingas hyra på många mantimmar till stora kostnader som sen inte utnyttjas. Planera arbetet så realistiskt som möjligt i samarbete med scenens tekniker och Dansnät Sveriges tekniska koordinator.
 

TEKNISK UTRUSTNING

Den lokala scenen/arrangören ansvarar för att tillhandahålla teknisk utrustning enligt Kompaniets tekniska rider så långt det är möjligt. Ambitionen är att så mycket som möjligt av den tekniska utrustningen skall finnas på scenerna. Dansnät Sveriges kontor har möjlighet att stödja arrangörerna med viss utrustning som normalt inte finns på scenerna eller visar sig vara svår att hyra in lokalt. Beslut om eventuellt stöd tas av Dansnät Sveriges tekniske koordinator. I praktiken kommer det turnerande kompaniets tekniker ansvara för extrautrustningen.

Om produktionen kräver specialutrustning (t.ex. specialbyggda mikrofoner eller lampor anpassade just för den aktuella produktionen), anskaffas och bekostas dessa av kompaniet. Filter och gobos står kompaniet för. Om transport redan är planerad för turnén har kompaniet möjlighet att ta med utrustning som normalt tillhandahålls av scenerna om kompaniet anser det nödvändigt (ex. ljusbord el. mixer etc.), detta sker då på kompaniets bekostnad.

Kompaniet ska, så långt det är möjligt, anpassa sina behov efter den utrustning som scenerna har. Övergripande planering sker i samarbete med Dansnät Sveriges tekniske koordinator. Specifika anpassningar och lösningar sker så långt det är möjligt i samarbete mellan kompaniets tekniker och ansvarig tekniker på respektive scen efter att den övergripande planeringen är genomförd. Kompaniets tekniker har ansvar för planering och anpassningen av tekniken på scenen. Det är av vikt att kompaniet och scenen upprättar kontakt i god tid för att upprätta arbetsschema och lösa tekniska detaljer inför gästspelet. 

TEKNIKTRANSPORT

Om behov finns för transport av dekor och teknik bokar och bekostar Dansnät Sverige transport.

Produktionens egna tekniker åker med tåg, buss eller flyg mellan spelplatserna.
 

SCENER

Scenernas storlekar varierar. Vanligast är scener med spelyta mellan 8×8 m. till 12×12 m

 

KONTAKTPERSONER – KONTOR 

Turnéplanering och kommunikation
Malin Lundstedt, producent malin.lundstedt@dansnatsverige.se
Mobil 076-527 90 73

Teknisk planering
Erik Wiedersheim-Paul, teknisk koordinator erik.wiedersheim-paul@dansnatsverige.se
Mobil: 076-527 90 71

Kontrakt
Carina Norée, verksamhetsledare: carina.noree@dansnatsverige.se
Mobil: 076-527 90 77