Turnéer 2014

Tao dance theatre
6 – The Sami-Chinese project

6 – The Sami-Chinese project hade premiär under den stora invigningshelgen av Umeå som Europas kulturhuvudstad. I samproduktion med Norrlandsoperan har musiker och dansare under två år arbetat med varandra i residens både i Saxnäs och i Beijing. Ett möte mellan tradition och nyskapande, mellan öde storslaget landskap och folktät metropol. Koreografen Tao Ye och den samtida kinesiska dansgruppen TAO dance theater har skapat en färgstark, suggestiv, extrovert och mångkulturell föreställning med musik gemensamt komponerad av samiska musiker tillsammans med en av kinas ledande urban indie-folk-musiker.

6 – The Sami-Chinese project visades i Umeå, Luleå, Piteå, Malmö, Vara och Stockholm.

Gunilla Heilborn
This is not a love story

This is not a love story är en berättelse om två motvilliga hjältar som pratar, dansar och ställer ett antal frågor. Vem gjorde vad? När? Hur? Och Varför? Finns det någon speciell period i historien som man borde koncentrera sig på? Har du någonsin arbeta inom fiskeindustrin? I ett finkänsligt sökande efter sammanhang och kontinuitet hamnar våra hjältar på en färd som inte på något sätt handlar om destinationen, utan bara om de reflektioner de gör längs vägen. En slags äkta roadmoviedans. Med en existentiell grundton får koreografen Gunilla Heilborn publiken att både skratta och reflektera över det stora i livet och det lilla specifika.

This is not a love story visades i Jönköping, Malmö, Halmstad och Umeå.

Complete
SIRI

I föreställningen SIRI dansarna ofrivilligt slukats upp i en virtuell värld och fångats i ett abstrakt universum där människan inte längre styr och ställer. Fantasifullt, överraskande och visuellt kämpar de för att ta sig ut. (För den nyfikne så syftar namnet på titel på Iphones röststyrda funktion, där användaren säger till telefonen vad hen vill att den ska göra.)

SIRI visades i Linköping, Karlskrona, Göteborg, Kungsbacka, Falkenberg, Västerås, Vara, Gävle, Säffle och Luleå.

Andersson dance
Name of the next song

Barockmåleriet och naturen som partitur för rörelse – det är grunden till Name of the next song. Verket utgår från koreograf Örjan Anderssons möte med BJ Nilsens musik som med sin enkelhet omfamnar naturen som ett universellt tema och genom kostym och ljus inkorporeras inspiration från barockmåleriet i koreografins uppdelade tablåer.

Name of the next song visades i Malmö, Gävle Umeå och Jönköping.

Cie par terre
Autarcie (…)

Autarcie (….) börjar med fyra kvinnor som likt en fasad av kroppar intar en fast hållning i framför scenen. De utför rörelser som är utmärkande för var och en av dem, alla har de sin grund i streetdansen med specialisering i breakdance och popping. Denna homogena början avbryts snart av utvikningar som trycker ut dansarna i ett obegränsat utrymme.

Autarice (…) visades i Västerås, Växjö, Jönköping, Malmö och Umeå.

Bastard produktion
Skippin’ through the graveyard

Skippin’ through the graveyard ger publiken en country western musical i ”ett väntrum med kristna förtecken”. Med en frikyrklig besatthet ifrågasätter artisterna sin dödlighet genom att utmana varandra och gravitationen i hopp om att komma undan helvetets heta eldar. Det blir ett utforskande med mycket humor där sångerna berättar om det hinsides land där trötta själar äntligen ska få ro. En poetisk föreställning om längtan, församling och att ge sig hän.

Skippin’ through the graveyard visades i Linköping, Göteborg, Uddevalla, Borås och Kalmar.

Alessandro Sciarroni
Joseph

Italienaren Alessandro Sciarroni saknar inte ironi när han i sin föreställning Joseph använder den enkla tekniken i datorn för att spela in och spela upp hans, genom kameralinsen, deformerade detaljer och avslöja för oss deras helt ovanliga, uttrycksfulla möjligheter. Alessandro löser upp gränsen mellan det publika rummet, scenen och människor som bjuds in från nätet i realtid.

Joseph visades i Västerås, Jönköping, Umeå, Stockholm, Kungsbacka, Visby, Halmstad, Uddevalla, Borås och Kalmar.

Ludvig Daae
MM 

Norske Ludvig Daae leker också med verkligheten visavi film i föreställningen MM. Med humor skapar han en virtuell duett, där han i ett filmat solo gör ett solo mot sig själv live på scenen. Vem av de två relaterar vi till, dansaren på filmen eller den som står framför oss? Upplevelsen av vem som styr vem växlar. Han väcker frågan om den ena delen kan existera utan den andra. Är det i själva verket två halvor av en helhet?

MM visades i Västerås, Jönköping, Umeå, Stockholm, Kungsbacka, Visby, Halmstad, Piteå, Uddevalla, Borås och Kalmar.

Virpi Pahkinen
Scarabé

Sedan tidigt 90-tal har koreografen och dansaren Virpi Pahkinen banat sin väg och blivit ett av de största namnen från den nordiska dansscenen. Pahkinen har turnerat i över 45 länder och är flerfaldigt prisad för sina verk. Att hennes inspirationskällor till viss del är mysticism och österländsk religion återspeglas ofta i föreställningarna som är både särpräglade och själfulla. I föreställningen Scarabé lär vi känna ett förunderligt universum med spindelgrottor, japansk kotomusik och en vighet och styrka man inte trodde fanns. Virpi Pahkinen möter dansaren Fredrik Quiñones och deras solon flätas in i varandra, reflekterar och bildar duetter.

Scarabé visades i Växjö, Gävle, Göteborg, Umeå och Karlstad.

Iris Karayan
Mothers

I föreställningen Mothers möter vi två kvinnor tillsammans på en plattform av träklossar.  De tar isär, plockar loss, sätter samman, likt civilisationer som byggs upp, faller och reser sig igen. Den rytmiska rörelsen växer till en suggestiv upplevelse av utmattning.
Föreställningen hade premiär i Aten 2012 och har därefter turnerat flitigt i Europa.

Mothers visades i Malmö, Jönköping, Linköping och Falkenberg.

Jeanette Langert
Våroffer

Med sin stringenta minimalism har Jeanette Langert tagit sig an Igor Stravinskijs klassiska verk Våroffer – men det är ett Våroffer du aldrig sett tidigare. Koreografin är både stram, exakt och kraftfull, hon utmanar oss som åskådare. Hon löser upp gränserna mellan det manliga och kvinnliga, liksom mellan balettens formella språk och den samtida dansens bredd. Under den knappa timmen är det svårt att ta ögonen från den skicklige dansaren Dan Langeborg, som ensam helt behärskar scenen tillsammans med Stravinskijs expressiva musik.

Våroffer visades i Vara, Malmö, Piteå, Gävle, Kungsbacka, Skövde och Jönköping.

Kyle Abraham/Abraham in motion
Pavement

Allt utspelar sig på gatan. Vi känner igen alltihop, det är den stereotypa bilden av USA som vi är vana att se den i populärkulturen. Basketkorgen, musiken, gesterna, leken och faran. Vi möter fattigdom, våld, konflikter och försök att avancera uppåt i samhället. Koreografen Kyle Abraham hämtar delar från sin egen uppväxt och den afroamerikanska kulturen. Attributen från hiphop-scenen finns där, men han placerar dem i ett sammanhang där den klassiska dansen och musiken får spela en lika stor roll.

Pavement visades i Vara, Stockholm, Göteborg, Kungsbacka och Falkenberg.

Navardias & Deutinger
Your majesties

Hur mycket av den politiska makten sitter i kroppsspråket? Hur övertygar talet från en skicklig retoriker när rörelserna drar åt ett oväntat håll? Lyssna till Barack Obamas välkända fredstal från 2008 när han mottog Nobels fredspris. Ett stycke världshistoria får liv på scenen samtidigt som retoriken får en annan betydelse när kroppens rörelser plötsligt dirigeras av någon annan i samma rum.

Your majesties visades i Jönköping, Malmö, Stockholm, Kungsbacka och Lund.