Turnéer 2017

Akram Khan
Chotto desh

Chotto desh är en magisk dansteater för dig och hela familjen. En lekfull berättelse om identitet och en ung pojkes barndom. Om föräldrars förväntningar och om vikten av att följa sina egna drömmar. Med sagolika animationer och specialkomponerad musik förflyttar vi oss mellan Bangladesh trafikerade gator och en förtrollad skog. Där möter vi såväl en gigantisk elefant som upprörda skogsgudar.

Akram Khan är en av vår tids mest firade och kända koreografer. Med rötter i den traditionella kathakdansen har han utvecklat en egen, unik och samtida stil. Han har turnerat världen över och samarbetat med stjärnor så som Juliette Binoche, National ballet of China och Sylvie Guillem. Chotto desh är Akram Khans första verk för familjer och hämtar inspiration från hans egen uppväxt, med en fot i Storbritannien och en i Bangladesh.

Chotto desh visades i Halmstad, Göteborg, Jönköping, Luleå, Piteå, Umeå, Kungsbacka och Malmö


Ludvig Daae & Joanna Nordahl
Hyperfruit

Can you hear me? Can you see me? undrar Ludvig Daae när han dansar i paljetter och skypefönstret projicerar en distraherad Joanna Nordahl. I föreställningen Hyperfruit har internetkommunikation omvandlats till en annorlunda och spännande berättelse om två personers kärlek och dialog över nätet. Med sminktips, musikvideos och näthat skapas ett lager-på-lager-verk där en längtan efter närhet och intimitet genomsyrar hela föreställningen. Kommunikationen bryts, frustration uppstår, videodagboken får plats och långsamt börjar dramaturgin för en dansföreställning ta form. Ett collageverk som rymmer såväl populärkultur och värme som youtube-fenomen och smärta.

Hyperfruit visades i Umeå, Gävle, Fårösund och Linköping


Alma Söderberg
Nadita 

Upplev ljud, rytm och rörelse på ett synnerligen annorlunda vis. Möt fenomenala Alma Söderberg som fäktande, klappande och frustande förvandlar sin kropp till ett instrument. Likt den samtida dansens svar på beatboxing intar hon scen och bjuder på ett energifyllt och komiskt solo.

Nadita visades i Uppsala, Karlskrona, Växjö, Malmö, Jönköping och Vara i en delad kväll tillsammans med Chivalry is Dead

Alex Deutinger & Alexander Gottfarb
Chivalry is dead

I Chivalry is dead möter vi två män i full riddarrustning – en lika dråplig som absurd bild. Osmidigare dansare har vi troligtvis aldrig skådat. Två tunga plåtkarosser rör sig över scen, skramlar, krälar och faller som stupande hjältar. Tillsammans framkallar de ett (o)ljud som ingen rustning kan skydda oss från.

Chivalry is dead visades i Uppsala, Karlskrona, Växjö, Malmö, Jönköping och Vara i en delad kväll tillsammans med Nadita


Stina Nyberg
Splendour

Splendour är 52 minuter total urladdning där sju dansare inte dansar till musiken, utan är musiken. Varje kropp är en rytm, ett ljud eller fragment och kollektivt blir de den techno som spelas. Dansarna förflyttar sig ryckigt, repetitivt och pumpande. Ett pulsslag blir en rörelse. Rörelsen blir ett beat. Tillsammans utgör de ett svettigt dansgolv, fullkomligt uppslukade av musiken.

Stina Nyberg är koreografen som har samarbetat med såväl The Knife, Kungliga Operan och Cullbergbaletten som tillsammans med kollektiven Samlingen och The Future. Efter avslutad masterutbildning i koreografi skapar hon verk som alltid utgår från en feministisk syn på kroppen: på dess sociala, biologiska och politiska konstruktion och förmåga att röra på sig.

Splendour visades i Falkenberg, Uppsala, Växjö, Karlskrona, Uddevalla, Malmö, Borås och Jönköping


Subjazz
KABOOM

Kom och upplev en pulserande och explosiv dansföreställning med rötterna i jazzdansens underhållande form. En drivande, tuff och rå upplevelse som levereras av sex skickliga dansare. Tillsammans visar de prov på en krävande prestation, synkron koreografi och dramatiska solon. Deras intensiva energi får dig praktiskt taget att sitta helspänd på stolkanten.

Subjazz koreografer Karl och Knut har arbetat tillsammans i över 10 år med att utveckla sitt koreografiska uttryck. Med rötter i jazzdans och modern jazz definieras deras föreställningar som både banbrytande och crossover, vilket avspeglas i deras starka engagemang för genren.

KABOOM visades i Vara, Falkenberg, Kungsbacka, Gävle, Piteå, Kalix, Luleå, Borås, Uddevalla, Västerås, Linköping och Visby


Charlotte Engelkes
Min mamma – en dokumentärmusikal

Min mamma – en dokumentärmusikal är en hyllning till alla mammor. En soloföreställning som med kärlek, varsam hand och glödande övertygelse tackar våra mammor för allt. Utan dem skulle vi inte vara de vi är.

I denna smått galna dokumentärmusikal ryms nygräddade våfflor, sång- o dansnummer om piller, katter, längtan, missbruk samt en oändlig mängd cigarettfimpar.

Det skulle kunna vara ett mörkt porträtt som målas upp på scenen – men tvärtom. Charlotte Engelkes skapar en kärleksfull hyllning till alla mammor i ett rasande tempo med brutalt ärlig humor. Ibland avbryts hon av sin egen mamma som sent i livet dokumenterats på film. I den ger hon svar på tal med sina säregna kunskaper om livet, tomtar, moderskapet i sig och universum.

Min mamma visades i Lund, Malmö, Uppsala, Linköping, Göteborg, Piteå och Haparanda


Andersson dance
Alae

Alae är ett helaftonsverk för en flygel, en pianist och tre dansare. Tillsammans ger de sig i kast med Beethovens magnifika pianomusik. I verket illustreras vardagens poesi med hjälp av koreografens finstilta uttryck och rumsliga dynamik. Det lekfulla möter det innerliga när briljanta scenkonstnärer samsas med livemusik på scen. 88 tangenter och 3 dansare skapar tillsammans ett rum fullt av möjligheter.

Föreställningen är ett konstnärligt möte mellan Örjan Andersson, en av Sveriges främsta koreografer, och den New York-baserade Beethoven-tolkaren Per Tengstrand, en av Sveriges mest framgångsrika musiker på de internationella konsertscenerna.

Alae visades i Växjö, Jönköping, Örebro, Karlskrona, Västerås, Kungsbacka, Göteborg och Umeå. I samband med turnén arrangerades även föreställningar i Nacka och Stockholm.  

Khamlane Halsackda
Ursäkta oss

Vad händer när människor från hela jordklotet samlas och ska lära sig det osystematiska, prepositionsfyllda, sje-ljudsälskande språket svenska?

Ursäkta oss är en skruvad och humoristisk dansperformance; en totalupplevelse som tvingar dig att möta dina egna föreställningar om identitet, samhörighet och integration.

Platsen är en SFI-lektion. Studenten du själv. Rummet en kameleont som skiftar mellan klassrum, teaterscen och drömvärld. Här möter vi tankar kring språkförbistring, misskommunikation och språkliga begränsningar. Ursäkta oss är en föreställning i lektionsformat som inte bara ställer det svenska språket på ända, utan som också får dig att skratta, häpna och lära dig nya saker.

Allt kokas till slut ner i en ack så enkel, men ändå svåruppnådd önskan: att människor ska lära känna varandra

Ursäkta oss visades i Uddevalla, Borås, Falkenberg, Vara, Jönköping, Gävle, Umeå, Malmö, Linköping, Stockholm, Västerås och Växjö


Art of spectra
Who are u

Who are u kretsar kring frågor om identitet, hur vi definierar oss själva och vad som särskiljer oss från andra. Det är en föreställning om hur det är att vara människa. Vem är jag? Vem är jag för andra?

I Art of spectras scenspråk korsbefruktas visuell konst med rörelse, ljus och ljud. Det koreografiska språket är både finstämt och kraftfullt och hämtar energi ur såväl film som kampsport och subkultur. Koreografens egen bakgrund inom breakdance finns med som en resonansbotten. Och i koreografin finns det alltid ögonblick av nerv och ett skyddsnätsfritt risktagande.

Art of Spectras uttryck befinner sig i ständig rörelse, men konstanten är dialog. Dialog med publiken, mellan dansarna, mellan de olika konstnärliga uttrycksformerna, med det omgivande samhället. Och nu undrar de – vem är du?

Who are u? visades i Halmstad, Umeå, Västerås, Gävle, Jönköping, Vara och Falkenberg


Pere Faura
Striptease

Vad förväntar du dig att se när du går på en föreställning? Vad förväntar du dig att se när du går på striptease? Och vad förväntar du dig att se när du går på en dansföreställning med namnet Striptease på en teater?

I Pere Fauras stand-up monolog Striptease ställs teaterns och stripteasens konventioner sida vid sida för en naken jämförelse och rör om ordentligt i vår roll som betraktare! Med humor, överraskningar och åtråns mekanismer ställs det förföriska förhållandet mellan publik och scenartist på ända. Vi får göra djupdykning ner i stripteasens värld, får se våra förväntningar ironiseras och så plötsligt – Pere Faura ändrar fokus och din egen blick spelar huvudrollen!

Vem är det som i slutänden blir avklädd – är det aktören eller åskådaren?

Striptease visades i Stockholm, Uddevalla, Malmö, Umeå och Uppsala