Club fisk
Forestillinger
Forestillinger består av två dansare, två kostymbyten, två spritpennor, ett blädderblock och en illustrerad förklaring av verket och dess struktur. Vad sker med oss, vår upplevelse och tolkning av ett verk, när allt är synligt och på förhand förklarat för oss? Den danske koreografen Kasper Daugaard Poulsen erbjuder oss en inblick i danskomposition med en rejäl dos humor där resultatet blir både rationellt och yvigt. Han samarbetar här med dansarna och koreograferna Mari Matre Larsen och Anette Asp Christensen.
Forestillinger visades i Vara, Linköping, Jönköping och Halmstad
Robin Jonsson
I believe I can see the future
Var går egentligen gränsen mellan den virtuella verkligheten och den fysiska? Och var går gränsen mellan spelaren och hennes spelkaraktär? Sådana frågor sysslar Robin Jonsson med, ett av Sveriges nya internationella dansstjärnskott. Han växte upp med tv- och datorspel och är en av de första ur Playstation-generationen som på allvar har införlivat sina spelerfarenheter i sin konst. I dansverket I believe I can see the future sammanflyter de två världarna total. Om man nu ens kan tala om två världar till att börja med.
I believe I can see the future visades i Vara, Linköping, Jönköping och Halmstad
Liquid loft
Running sushi
Running sushi består av tolv scener som vid varje föreställning framförs i en ny ordning beroende på publikens slumpmässiga val av sushibitar. Varje gång blir storyboarden annorlunda och historien måste finna sin form i åskådarens huvud. Running sushi diskuterar frågor om hur vi uppfattar dans idag och hur vår kommunikation blir alltmer tvådimensionellt ytmässig. Relationen till japansk manga finns närvarande både i innehåll och rörelsematerial.
Running sushi visades i Stockholm, Umeå och Malmö
Virpi Pahkinen
Morpho Z
Virpi Pahkinen är en av Nordens mest hyllade koreografer och solodansare. Hon har turnerat i ett 40-tal länder och vinner ständigt publikens och kritikernas uppskattning för sina originella, vackra och dynamiska verk. Hon har även skapat dansverk för film och tv samt beställningsverk åt andra danskompanier. I Morpho Z, som hade urpremiär på Dansens Hus våren 2008, tar hon fyra unga dansare med in i sin skimrande färgstarka värld. En värld av skulptural och utsökt smidig rörelsekvalitet med ljudsättning av slagverk och japansk koto.
Morpho Z visades i Växjö, Jönköping, Umeå, Göteborg, Kungsbacka, Härnösand, Gävle, Linköping, Vara, Uddevalla och Borås
Martin Forsberg
Рабóта (Rabota)
Ett verk för fyra ryska dansare och fyra ryska babusjkas. Rabota rör sig inom begränsade spänningar – från visualiseringen av Sovjetstatyer till kokandet av te. I mellanrummet mellan det vanliga och det ekvilibristiska avslöjas vår existens. Verket hyser ingen vilja att berätta Rysslands historia, enbart visa åtta ryssar som delar tid och rum.
Rabota visades i Kramfors, Örnsköldsvik, Umeå, Göteborg, Jönköping, Falkenberg, Malmö, Gävle och Västerås
Dorte Olesen /DOP
Orena tankar
Orena tankar är Dansnät Sveriges residens 2010 på Norrlandsoperan i Umeå. I sitt nya verk tar Dorte Olesen med publiken på ett äventyr in i det undermedvetna och undersöker vad som rör sig i huvudet på vuxna människor. Fem dansare tittar närmare på förbjudna tankar. Med näbbar och klor försvarar de rätten till att tänka fritt och att ha starka känslor.
Orena tankar visades i Umeå, Sundsvall, Gävle, Stockholm, Linköping; Jönköping, Göteborg, Helsingborg, Malmö, Lund, Halmstad, Karlskrona, Vara och Västerås
Gunilla Witt
Victorias nej
Victorias nej är ett danssolo om Victoria Benedictsson och bildar andra delen i trilogin Döda diktare dansar som inleddes med solot Karins krig (2007) om Karin Boye, på turné med Dansnät Sverige 2008. Trilogin är planerad att avslutas med Sonjas ungar om Sonja Åkesson. Vi får här möta Victoria Benedictsson en februarikväll på Hotell Leopold i Köpenhamn. Året är 1888. Hon har lämnat postmästarhemmet i Hörby. Äntligen är hon en fri författare! Victoria sitter i sitt rum, skriver och lyssnar. Lyssnar efter ljuden av steg i korridoren. Stegen av Georg Brandes, Europas store kritiker. Han som måste komma.
Viktorias nej visades i Malmö, Västerås, Uddevalla, Varberg och Vänersborg
C/Ompany
=Equal
Explosivitet och balans samsas i kollektivet C/Ompany’s föreställning =Equal. Shintaro Oue och Satoshi Kudo, båda japaner bosatta i Sverige, samt svenske Piotr Giro bjuder oss en inblick i japanskt förhållningssätt och rörelseestetik. Verket är bitvis långsamt meditativt, bitvis svindlande akrobatiskt – och kontinuerligt laddat med en ordentlig dos humor och värme.
=Equal visades i Linköping, Falkenberg, Helsingborg, Malmö, Borås och Göteborg