Ett dansande minnesarkiv – Franzén sammanfattar tre decennier av danskonst
Med Here-Us-Now second öppnar Helena Franzén dörren till sitt koreografiska minnesarkiv – ett verk som sammanfattar över 30 års konstnärligt arbete. Franzén, en av Sveriges mest tongivande koreografer inom samtida dans, har sedan 1990-talet utvecklat ett unikt och precist rörelsespråk med en exceptionell nerv och närvaro.
I denna retrospektiva föreställning möts verk från mitten av 90-talet till idag i en ny gestaltning med Franzén, hennes ursprungliga ensemble samt nya generationens dansare på scen. Tillsammans förkroppsligar de ett levande dansarkiv där rörelser inte bara återges, utan minns, översätts och omtolkas.
Here-Us-Now second är en hyllning till dansens förmåga att bevara, förmedla och förvandla. Ett unikt tillfälle att uppleva svensk danshistoria i rörelse, genom en koreograf vars konstnärskap präglats av precision och en djup lyhördhet för kroppens berättelser.
Here- Us- Now består av utdrag ur koreografier i följande ordning med originaldansarna:
Kantra (1996) – solo Helena Franzén Out of Reach (2015) – duo Philip Berlin, Annika Hyvärinen Trace Elements(2018) – kvartett, Katarina Eriksson, Erik Nyberg Åsa Lundvik Gustafson, Patricia Saliba Before I Change My Mind (2014) – solo Annika Hyvärinen Before I Change My Mind (2014) – duo Katarina Eriksson, Åsa Lundvik Gustafson Slipping Through My Fingers (2012) – solo Katarina Eriksson I´m Not Looking Back (2011) – Katarina Eriksson, Gunilla Hammar, Cilla Olsen, Ina Sletsjoe, Moa Westerlund TERRA (2019) – duo Jeanette Wren, Alina Lagoas Before I Change My Mind (2014) – solo Åsa Lundvik Gustafson To Make this up (2013) – duo Katarina Eriksson, Elizaveta Penkova What´s left Behind (2018) – solo Elizaveta Penkova Trigger Point (2010) – Helena Franzén, Katarina Eriksson, Ori Flomin, Dan Johansson
Varför Franzén har prisats för kompromisslöshet och konsekvens framgår tydligt. Samtidigt håller det distinkta och precisa en mjuk kärnan något ömt och sökande. Here- Us- Now är som ett dansarkiv av rörelseminnen som skapas i nuet.
Maina Arvas DN, 2024
Här finns en koncentration som ändå har utåtriktad laddning. Det finns något på en gång skört och starkt, ständigt öppet sökande i dessa kvinnogestalter som fyller rummet med ömsom explosiv energi och ömsom eftersinnande pauser. . Nu vänder de åter blicken mot oss. Det är vackert och uppfodrande.
Anna Ångström SVD, 2024
De sammanförda delarna och de skickliga dansarna, lyhörda med hela kroppen, lyfter verket uppåt och framåt till en helhet. Mötet med flera andra och olika kroppar skänker en slags värme och fler kontaktytor med publiken. – glad att ha sett dansarna le mot varandra i kontakt och samförstånd. Med ett tydligt ”vi”; öppnas koreografens minnesalbum för flera.
Margareta Sörensen / Danstidningen, 2020
Helena Franzén
Koreograf
Helena Franzén är en av Sveriges mest framträdande danskonstnärer, med över 35 års erfarenhet som dansare och koreograf. Hon är även en eftertraktad lärare och mentor för dansutbildningar och professionella kompanier.
Franzén har skapat närmare 100 sceniska verk som har turnerat både nationellt och internationellt. Hon har koreograferat verk inom den fria sektorn likväl som för institutioner som Skånes Dansteater, Göteborgsoperans Danskompani, Norrdans, The Edge och Nytt Dansk Dansteater. Hennes konstnärliga arbete sträcker sig även till en yngre publik, utan att kompromissa med det särpräglade rörelsespråket som är hennes signum.
Under sin karriär har Helena Franzén mottagit flera prestigefyllda priser och stipendier som bekräftar hennes konstnärliga betydelse. Hon tilldelades Konstnärsnämndens tioåriga långtidsstipendium 2007, Stockholms stads kulturstipendium 2011, samt Svenska Teaterkritikers danspris samma år. År 2014 mottog hon Per Ganneviks stipendium genom Konstnärsnämnden – ett av Sveriges största konstnärsstipendier. Och 2024 tilldelades hon DANSPRISET av Samarbetsrådet för regional Dansutveckling med motiveringen: ”Oavsett var och hur Helenas arbete presenteras finns en otvivelaktig konstnärlig integritet. De senaste åren har hon även riktat sig till en yngre publik utan att göra avkall på sitt unika konstnärliga rörelsespråk.”
2019–2020 presenterades hennes retrospektiva utställning Mitt dansande liv på Dansmuseet i Stockholm. Utställningen samlade tre decennier av konstnärligt arbete genom filmer, fotografier, intervjuer och sceniska utdrag. Here Us Now second är det sceniska resultatet av utställningen.
Medverkande
Koreografi: Helena Franzén Dans: Katarina Eriksson, Helena Franzén, Anette Jellne, Annika Hyvärinen, Åsa Lundvik Gustafson, Elizaveta Penkova och alumnerna Assa Davidsdottir och Dalina Bagheri från Kungliga Svenska Balettskolan Musik: Jukka Rintamäki Ljus: Magnus Petterson/Håkan Jelk Foto: Håkan Jelk Porträttfoto: Carl Johan Folkesson Föreställningslängd: 60 min
Urpremiär på Dansmuseet, Stockholm, 6e februari, 2020
Vid urpremiär 2020 medverkade dansarna: Katarina Eriksson, Helena Franzén, Annika Hyvärinen, Åsa Lundvik Gustafson, Elizaveta Penkova och Moa Westerlund Musik: Jukka Rintamäki Ljus: Magnus Petterson
Med stöd av Kulturrådet och Stockholms stad
Turnerar med Dansnät Sverige hösten 2026
Turnédatum
17 september Centralteatern, Gävle
22 september Regionteater väst, Uddevalla
24 september Hjalmar Bergmanteatern, Örebro
26 september Saga, Linköping
28 september Jönköpings teater
Vi använder kakor för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta besöka denna webbplats godkänner du vår användning av kakor. Läs mer om kakor