Huden som utsida, insida, fängelse och frihet

I ett snötäckt Norrland lärde hon sig sticka halsdukar för att bibehålla värmen – nu drygt tio år senare är sydspanska Paloma Munõz tillbaka i Sverige.

Det var för drygt tio år sedan som Paloma arbetade med det svenska kompaniet Norrdans och turnerade runt i det som för henne framstod som ett exotiskt Lappland. Nu är hon tillbaka i Sverige med sitt eget verk La Piel Vacía (den tomma huden). Ett verk för fem dansare som med precision och teknisk skicklighet ställer den något originella frågan – hur bebor vi vår hud? Huden kan vara ett lyckligt rum, men också förvandlas till ett fängelse. Kan vi komma ur huden? Hur får vi tillgång till insidan? Iklädda hudfärgade latexkostymer, likt ett extra lager hud, artikuleras en koreografi med stor känsla för form och dynamik.

La Piel Vacía skapades först som ett 15-minuters verk och vann fler utmärkelser. Den längre versionen som turnerar med Dansnät Sverige hade premiär i Barcelona 2018.

CREDITS

Konstnärlig ledare, koreograf: Paloma Muñoz
Dansare: Tanit Cobas Rodriguez, Lara Misó, Raquel Klein, Laura Lliteras och Julia Sanz
Musik: Marc Blanes och Nuu
Ljudinstallation: Guillem Llotge
Ljudtekniker: Rodrigo Rammsy
Ljusdesign: Jaume Ortiz
Kostym: Laura Diéguez
Exekutiv produktion: Rita Stivala

Foto: Jenny Rojas

Turnerar med Dansnät Sverige våren 2020