A mucho mucho macho man show

Två män i en tvekamp, ansikte mot ansikte, där konfrontationen utvecklas till strupsång och kroppslig poesi. I Bibi Ha Bibi blir machomannen en parodi på sig själv. Allt i en underhållande föreställning som lika gärna kunde varit skapad av Buster Keaton och National Geographic.

Bibi Ha Bibi är en hyperventilerande föreställning som kombinerar ett brett spektrum av manlighet – från övertonsljud till rituell dans och wrestling. Här utforskas ljud och rörelser som stilmässigt kolliderar med varandra: från kampsport till retfull barnslig lek, från brötiga missljud till godnattsånger och från avslappnad andning till bestialiskt skrik. Med lyssnandet, härmningar och utbytet av rörelser som grund glider Bibi Ha Bibis pas de deux från kontrollerat våld till sensualitet.

OM KOREOGRAFERNA

Aloun Marchal är improvisatör, dansare och koreograf. Han har tilldelats danceWEB 2008 0ch 2012. Han är medskapare till verket Gerro, Minos and him som vann Danse Elargi 2010 och pris vid Stuttgarter Tanz und Teaterpreis festival 2013. Som dansare har han arbetat bland annat med den österrikiska konstnären Doris Uhlich samt i danskompaniet SPINNs senaste produktion.

Henrique Furtado P. Vieira är koreograf och dansare verksam och boende både i Portugal och Frankrike. Han har sin konstnärliga utbildning från flera franska institutioner och har arbetat som scenartist med många internationella konstnärer, däribland den portugisiska koreografen Vera Mantero och den tysk-brittiska konstnären Tino Sehgal.

Bibi Ha Bibi är duons första verk tillsammans.

presscitat

Det mesta i Bibi Ha Bibi är häpnadsväckande, en hel del riktigt kul.
Lis Hellström Sveningson, GP, Göteborg

“Bibi Ha Bibi tvingar oss skratta instinktivt och uppriktigt eftersom föreställningen sänder oss tillbaka till en inte så logisk eller civiliserad mänsklighet. Den meningslösa, obetydliga eller rent lekfulla naturen i deras handlingar gör dem extremt roliga.”
Gladys Vantrepotte, Le Clou Dans la Planche, Toulouse

“I länken som binder de två männen, och den koppling de bygger upp med publiken, avslöjar Bibi Ha Bibi subtilt det otänkbara. Intimiteten är inte representerad, den uttrycks i fysiska handlingar.”
Lucie Combres, Mouvement – Magazine culturel indisciplinaire, Paris

credits

Koncept, interpretation, på scen: Henrique Furtado, Aloun Marchal
Scenografi, kostym: Camille Rosa i samarbete med Rozenn Lamand
Dramaturgi: Céline Cartillier
Musiksupport: Jerzy Bielski
Ljusdesign: Eduardo Abdala
Wrestling, instruktion:  Bruno ”Bammer” Brito
Magdans, instruktion: Estela Ferreira
Inuitsång, instruktion: Marie-Pascale Dubé
Produktion: SIEGE, Possibilitas
Foto: Philippe Lebruman
Föreställningslängd: 50 min
​Samproduktion: Göteborg Dans & Teater Festival (SE), La Place de la Danse CDCN Toulouse/ Occitanie, in the context of the network [DNA] Departures and Arrivals cofinanced by the Creative Europe program of the European Union och Atalante (SE)
Med stöd av: Västra Götalandregionen (SE), Göteborg city (SE), Konstnärsnämden, DRAC Ile-de-France – project support (FR), Spedidam (FR), SACD-Beaumarchais – choreographic writing support (FR), SACD production support (FR), Fondation Calouste Gulbenkian (PT) och apoio Fundação GDA (PT)
Även stöd av: Danse (S), Chantier (FR)

Turnerar med Dansnät Sverige hösten 2019.