Turnéer 2022
Le patin libre
Threshold
Kanadensiska Le Patin Libre är kompaniet som överraskat dansfältet med sin isbundna koreografi. Med en samtida version av konventionella skridskoshower experimenterar ensemblen med glidets koreografiska möjligheter och den påtagliga frånvaron av friktion. I Threshold visar ensemblen prov på ett fotarbete som ristar och skivar isen under dem. Gemensamt skapar de spår av mönster när de glider framåt och bakåt, hypnotiskt som ett svängande fickur. Med en kombination av atletisk virtuositet och glädjande fysikalitet seglar de fram genom sina frusna luftmoln till andetag.
Threshold visades i Umeå, Lycksele, Gävle, Älmhult och Uddevalla. Föreställningen ställdes in i Malå pga pandemi.
Hagar Malin Hellkvist Sellén
Bättre folk
Bättre folk har sin utgångspunkt i det gränsland där mänskliga värderingar förhandlas. Verket är en kraftfull uppgörelse med våra föreställningar om det möjliga. Det ställer gång på gång den allvarliga frågan om var gränsen går för vad som är möjligt, verkligt och genomförbart. Koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén/MHS intresserar sig inte för iscensättningar utan ser till att företeelser blir till. Bättre folk hade urpremiär 2006. Ett banbrytande verk som plöjde ny mark inom det samtida koreografifältet. Fyra oemotståndliga karaktärer golvade dansscenen med sin envist juckande discodans, sitt gränsöverskridande könsuttryck och sitt dekonstruerande av hoppet som rörelse.
Bättre folk visades i Umeå, Gävle, Jönköping och Malmö. Föreställningen ställdes in i Linköping pga pandemi.
Inés Belli
Postmodern cool
I Inés Bellis verk Postmodern cool dekonstrueras jazzdansrepertoarens ikoniska danssteg. Med unisona rörelser och en stor portion humor lyckas fem dansare förena denna kommersiella dansgenre med postmodernistiska teorier. Ett grepp som får verket att utmana etablerade normer inom såväl jazzdansen som den samtida dansen. Inés Belli ger sig i kast med att göra jazzdansens legendariska form och stil relevant för dagens dansscener. Och hon lyckas. Postmodern cool är i allra högsta grad ett samtida dansverk, men med en kittlande nostalgi som får fötterna i bänkraden att förteget stega pas de bourree…
Postmodern cool visades i Västerås, Skellefteå, Umeå och Stockholm. Föreställningen ställdes in i Uppsala pga pandemi.
Twisted Feet
5 Degrees
I Twisted feets föreställning 5 Degrees är mänskligheten på väg mot sin undergång. Klimathotet har besannats och det ångar av gaser och blossar rök. Det är nu jorden skälver under människans framfart. I denna dystopiska värld får vi frossa i Twisted feets danstalang. Med mäktiga dansnummer bjuds publiken på en oförglömlig kväll som behandlar en av vår tids mest brännande angelägenhet – klimatfrågan. Föreställning kombinerar kultur och forskning med den senaste tekniken. 5 Degrees är en fartfylld show om att ta ett steg i riktning för en hållbar framtid – allt förpackat i den speciella form av street-baserad scenkonst som Twisted feet gjort sig kända för.
5 Degrees visades i Kungsbacka, Örebro, Piteå, Uddevalla och Vänersborg.
Akram Khan company
Chotto xenos
Chotto xenos är en mans berättelse om sitt deltagande i första världskriget. Om krigsföringens kakofoni med krutluktande dimmor, avfyrade kanoner och explosioner som får luften att skaka. En föreställning om krigets fruktansvärda natur; ödeläggelse av mänskligheten, rädslan och paniken samt det obevekliga bruset och kaoset. Chotto xenos är en fängslande dansproduktion som tar publiken tillbaka i tiden och utforskar de bortglömda historierna om kolonialsoldaters liv och öden under första världskriget – en tyst och rörande hyllning till de 100 000-tals soldater som omkom och aldrig återvände hem.
Chotto xenos visades i Stockholm, Kungsbacka, Västerås, Umeå, Luleå och Skellefteå.
Humans & soil
of itself : in itself
Marit Shirin Carolasdotters första helaftonsverk, of itself : in itself, är en personligt laddad föreställning med både dans, jojk, musik och estradpoesi. Med hjälp av spoken word artisten Juvvá Pittja förstärks föreställningens politiska tyngd. Hans ord belyser samernas kamp och dansarnas energikrävande och så småningom utmattande koreografi förkroppsligar strävan efter rätten till sin egen kropp. Med scenen begravd under 1000 liter jord skapas ett angeläget verk där dansarnas fötter, djupt nedborrade i jorden, utforskar kroppsminnen nedärvda från tidigare generationer. En kartläggning av hur våra förfäders kunskaper finns rotade inom oss, som ett eko av det kroppsliga förtryck de utstått.
of itself : in itself visades i Stockholm, Malmö, Falun, Falkenberg och Kalmar.
Sofia Castro
Impuro
Sofia Castro är flamencodansaren och koreografen som beslutsamt axlat rollen som uppstickare inom flamencon. Med gränsöverskridande samarbeten och med känsla för förnyelse aktualiserar hon flamencon med banbrytande rytmer och hårda klackstamp. Det här får henne att upplevas både som provokativ och nyskapande. En frisk röst i ett annars traditionellt fält. Hennes föreställning IMPURO är inget undantag. Genom att penetrera innebörden av orden autentisk, ren och äkta omarbetar Castro flamencon på ett sätt bara hon kan. Med projektioner, elektronisk musik och fascinerande ljus blir verket inte bara originellt, utan även särdeles vackert.
Impuro visades i Kiruna, Gävle, Örebro, Piteå, Vara, Jönköping, Västerås, Säter och Kungsbacka.
OR/ELLER
V/Web
OR/ELLER är duokonstellationen som i sitt arbete med att skapa visuellt starka rum, jonglerar formaten installation och dansföreställning. Kompaniets koreografer Anja Arnquist och Madeleine Lindh är mästare på samarbeten och lyckas genom dessa skapa scenkonst med överraskande resultat. I V möts du av en säregen dansupplevelse där en kolossal scenografi får agera ihåligt bo till två besynnerliga figurer. Intrasslade i ett rutnät av rep väver de gemensamt fram en scenkonsthybrid med hjälp av sublim dans och hyperkonstruerad koreografi.
V/WEB visades i Stockholm, Skellefteå och Umeå.
Wanjiru Kamuyu
An immigrant’s story
I solot An immigrant’s story utforskar Wanjiru Kamuyu en immigrants plats och tillhörighet. Hon tar oss med på en personlig resa med hudnära berättelser om att få sina rötter uppryckta, att vara annorlunda och att desperat försöka hitta sin plats. Likt en smältdegel kombinerar hon afrikanska, europeiska och amerikanska influenser i sitt arbete. Hennes kropp är en ständigt föränderlig karta som införlivar nomadens stigmatisering och assimilering. Allt med en satirisk underton som övertygar med sin rättframhet.
An immigrant’s story visades i Malmö, Stockholm och Umeå. Föreställningen ställdes in i Skellefteå.
Silvia Gribaudi
Graces
Silvia Gribaudi är en av de sällsynta konstnärer som vågar vara rolig, irrelevant och empatisk på samma gång. Hon håller sig alltid gränslöst flytande mellan dans, teater och performance. Med sitt självgäckande och queera förhållningssätt erbjuder hon sin publik underhållning och glädje. Okuvlig och rakt på sak har hennes verk en förmåga att skapa eftertanke genom både det okonventionella och det oväntade. Graces är en hommage till den mänskliga bristfällighetens styrka, en påminnelse om att ”skönhet ligger i betraktarens ögon”, men framförallt en hjärtlig föreställning som bjuder till mycket skratt.
Graces visades i Falkenberg, Vara, Linköping, Skellefteå, Umeå, Jönköping, Gävle och Uppsala.
Salim Mzé Hamadi Moissi
Massiva
I Massiwa (”öarna” på komoriska) tar sex dansare med oss på en ovanlig resa genom en vulkanisk skärgård i den Indiska oceanen. Med ett porträtt i fyra tablåer presenteras livet på Komorerna genom traditionell komorisk dans, sång och musik mixat med hiphop och krumping. Kombinationen fantasifull hiphop och nedärvda danser som wadaha och shigoma sammanflätas med krigiskt stampande pinnar och stötande rytmer. Koreografin plockar guldkornen ur allt – dynamiken i afrikansk dans, precisionen i klassiska hiphoprörelser och uttrycksfullheten hos krumping.
Massiva visades i Göteborg, Umeå och Jönköping.
Hagar Malin Hellkvist Sellén
Kvinnor och skog
Kvinnor och skog är en samtidskoreografi och en omsorgsakt. Ett verk om förlust och mänsklig existens – ett requiem över förlorade naturskogar. I duett mellan två kvinnor, dansare och skogsälskare påminns vi om skogens alltmer akuta behov av räddning. Med skogens sista barr vilandes i handflatan och ett förstört ekosystem på vårt samvete tar verket med oss på en resa till vår inre skog, den enda plats som kanske ännu inte är avverkad.
Kvinnor och skog visades i Lycksele, Linköping, Gävle och Malmö.
Viktor Fröjd
Festen
När Viktor Fröjd bjuder in till Festen så är publiken välkommen att delta på sitt sätt. Nedsjunken i en soffa, förstulet smygandes runt rummet eller tokdansandes i festens mittpunkt. Placerad mitt i verket, tillsammans med sceniska installationer och tre housedansare, blir du en del av Festen – en houseklubb förklädd till föreställning. Till musik av DJ Cheza och med master of cermony Yared får du följa med på en fest du sent ska glömma.
Festen visades i Kalmar, Uppsala, Örebro, Falun, Umeå, Skellefteå och Falkenberg.
Andersson dance & Jonathan Morton
Partita no. 2 – sei solo
Partita no. 2 – sei solo är ett verk skapat i ett samarbete mellan violinisten Jonathan Morton från Scottish Ensemble i Glasgow och koreografen Örjan Andersson. Med fem utvalda dansare och en av samtidens främsta violinister får vi ta del av koreografen Örjan Anderssons särskilda förmåga att göra dans och musik till en sömlös kropp.
Partita no. 2 – sei solo visades i Västerås, Uppsala, Kungsbacka och Falun.
Botis Seva / Far from the norm
BLKDOG
BLKDOG är en resa in i psykets allra mörkaste rum. En djupdykning i ett inre slagfält och den hopplöshet och rädsla en ung person erfar inför mötet med vuxenlivet. Skrämmande och kraftfullt låter Botis Seva publiken drabbas av sin knivskarpa koreografi och grymma dansare. Föreställningen gestaltar den ultimata jakten på acceptans där dansarna iklädda vadderade huvor, rycker runt scenen med en robotlik tajming och hisnande exakthet. Påeggade av Torben Lars Sylvests bultande musik verkar de digitalt manipulerade, fast i plötsliga stillbilder eller fångade i en snabbspolningseffekt.
BLKDOG visades i Umeå, Skellefteå, Göteborg och Stockholm.
Uzumaki company
Be.girl
Med fem handplockade b-girls skakar Uzumaki Company om hiphopens maskulina bildspråk. På den annars mansdominerade breakingscenen är Valentines koreografiska forskning på bgirlism ett nytt spännande perspektiv som lyckas bryta ny mark och utmana rådande normer. Be.girl är ett verk inspirerat av asiatiska traditioner och europeisk modernism. Med fjäderlätta down rocks och kvicka six steps varvar dansarna flexibilitet med kraft, beslutsamhet med mildhet och energi med precision.
Be.girl visades i Vara, Kungsbacka, Askersund, Västerås, Jönköping och Säter.
Charlotte Engelkes
Transplantation
Transplantation är en livsbejakande varieté om identitet och existens, inspirerad av en medicinsk thriller som stavas benmärgstransplantation. Ett rikt allkonstverk där filosofiska tankefigurer om Engelkes nyvunna Y-kromosom stöts och blöts av performancekonstnären själv tillsammans med koreografen och dragkingartisten Sofia Södergård. Transplantation är en hyllning till livet – en köttslig realitet ackompanjerad av musikhistoriens största kärlekshistoria ”Tristan & Isolde” av Wagner.
Transplantation visades i Falkenberg, Vara, Uddevalla, Växjö, Karlshamn, Linköping, Uppsala, Malmö och Skellefteå.
Cherish Menzo
Jezebel
Vågat och med en uppfriskande klarhet dissekerar Cherish Menzo den misogyna hiphopkulturen och dess legendariska kvinnoporträtt – videovixen. Videovixen är en kontroversiell stereotyp – omtvistad, debatterad, närmast ikonmärkt. I Jezebel möter vi henne in på bara skinnet, komplext dekonstruerad med skärpa och rättsinne.
Jezebel visades i Malmö, Stockholm och Umeå.